Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Bacalhau com natas | Η πορτογαλεζικη εκδοχη του βακαλαου


salt cod cream potatoes portugal

Στη ζωή μου στάθηκα πολύ τυχερή που κατάφερα να πάω στο εξωτερικό για σπουδές. Το ξέρω, ίσως σκεφτείτε ότι δεν είναι κάτι πρωτότυπο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, να προτιμούν οι φοιτητές τα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η διαφορά όμως για μένα ήταν ότι ταξίδεψα στην Ιταλία στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus. 

Οι σπουδές στο εξωτερικό είναι πολύ απαιτητικές. Όσοι το έχουν κάνει, ξέρουν. Το Erasmus όμως είναι μια πιο light version. Διαβάζεις, παρακολουθείς μαθήματα, έχεις εξετάσεις, αλλά παράλληλα ζεις στο εξωτερικό, γνωρίζεις ανθρώπους από όλο τον κόσμο, αποκτάς εμπειρίες και γνώσεις και κάνεις πάρτυ. Πολλά πάρτυ...


Όποιος είχε αυτή την τύχη, θα καταλάβει σίγουρα τι εννοώ. Εάν πάλι υπάρχει κάποιος φοιτητής που διαβάζει το blog μου, τον παρακαλώ να μπει στην γραμματεία της σχολής του και να συμπληρώσει άμεσα την αίτηση. Και μην απογοητευτείτε εάν σας απορρίψουν, δοκιμάστε ξανά. Εγώ τα κατάφερα με την δεύτερη και ακόμη θυμάμαι την στιγμή που με πήραν τηλέφωνο και μου το ανακοίνωσαν. Το χαμόγελο έμεινε κολλημένο στο πρόσωπό μου για αρκετές ώρες, μέρες, μήνες... μέχρι να φύγω.

Την περίοδο εκείνη, έγιναν πολλά δείπνα όπου καθένας μας έφτιαχνε ένα παραδοσιακό φαγητό της χώρας του. Ως εραστής του φαγητού, μάζευα από όλους συνταγές. Και όταν τις μαγειρεύω πλέον, η σκέψη μου γυρίζει σε εκείνα τα ξέγνοιαστα βράδια.


salt cod cream potatoes portugal

Κάποια στιγμή λοιπόν, οι φίλες μας από την Πορτογαλία μάς ετοίμασαν το παραδοσιακό τους φαγητό. Καθότι η χώρα βρέχεται από τον Ατλαντικό, το ψάρι είναι μέρος της καθημερινής τους διατροφής, οπότε και στο πιάτο τους χρησιμοποίησαν τον βακαλάο ως βασικό υλικό. Το αποτέλεσμα ήταν ένα τύπου σουφλέ με πολλαπλές υφές από τα διαφορετικά υλικά όπου η κάθε μπουκιά έλιωνε στο στόμα.

Η θερμιδική απόδοση του πιάτου είναι αρκετά υψηλή και για το λόγο αυτό συνηθίζω να το φτιάχνω αυτές τις μέρες, που παραδοσιακά τρώμε βακαλάο.
Όσοι νηστεύετε, μπορείτε να φτιάξετε την μπεσαμέλ με νερό και βιολογικό κύβο λαχανικών αντί για γάλα και να χρησιμοποιήσετε φυτική κρέμα σόγιας αντί για την κρέμα γάλακτος. Επίσης, η παραδοσιακή συνταγή ήθελε τις πατάτες τηγανισμένες σε ελαιόλαδο, αλλά, καθότι αποφεύγω το τηγάνι, προτίμησα να τις ψήσω, κομμένες σαν τις τηγανιτές, στο φούρνο. Μπορείτε να επιλέξετε όποιον από τους δυο τρόπους σας ταιριάζει καλύτερα.

Καλή επιτυχία!

salt cod cream potatoes portugal

Bacalhau com Natas | Βακαλάος με πατάτες 


Υλικά:
Για 4-6 άτομα

800 γρ. βακαλάο παστό
6 πατάτες
3 κρεμμύδια κομμένα σε λεπτές φέτες
1 σκελίδα σκόρδο ψιλοκομμένη 
1 λίτρο γάλα ζεστό
100 γρ. αλεύρι
80 γρ. βούτυρο
200 γρ. κρέμα γάλακτος
αλάτι & πιπέρι
τριμμένη φρυγανιά


Σκεύη: Πυρέξ ή ταψί 33x25


salt cod cream potatoes portugal

Εκτέλεση:


Από την προηγούμενη μέρα, ξεπλένουμε τον βακαλάο και τον βάζουμε σε μια λεκάνη με νερό. Αλλάζουμε τουλάχιστον 3-4 φορές το νερό. Αφού ξαλμυριστεί, αφαιρούμε την πέτσα και τον ξεψαχνίζουμε.
Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς.
Κόβουμε τις πατάτες σε λεπτές φέτες, τις ραντίζουμε με λίγο λάδι και τις απλώνουμε σε ταψί που έχουμε καλύψει με λαδόκολλα. Ψήνουμε για περίπου 30 λεπτά, μέχρι να ροδίσουν.
Παράλληλα, στο τηγάνι ρίχνουμε 2 κουταλιές σούπα ελαιόλαδα και σωτάρουμε για 1 λεπτό τα κρεμμύδια με το σκόρδο. Προσθέτουμε τον βακαλάο και συνεχίζουμε το σωτάρισμα σε χαμηλή φωτιά, μέχρι να σωθούν τα υγρά του ψαριού.
Σε μια κατσαρόλα με βαρύ πάτο ρίχνουμε το βούτυρο. Μόλις λιώσει, ρίχνουμε βροχηδόν το αλεύρι ανακατεύοντας συνεχώς με το σύρμα. Προσθέτουμε σιγά σιγά το ζεστό γάλα, μέχρι να πήξει η μπεσαμέλ μας. Προσθέτουμε αλάτι, πιπέρι και λίγο μοσχοκάρυδο.
Σε ένα βαθύ μπολ βάζουμε τις πατάτες, τον βακαλάο με τα κρεμμύδια και προσθέτουμε την κρέμα γάλακτος. Ανακατεύουμε καλά και αδειάζουμε στο πυρέξ. Το στρώνουμε ομοιόμορφα και από πάνω ρίχνουμε την μπεσαμέλ. Πασπαλίζουμε με την τριμμένη φρυγανιά και ψήνουμε για περίπου 1 ώρα, μέχρι να ροδίσει η επιφάνεια.

Σημείωση: Καθότι ο βακαλάος είναι σχετικά αλμυρός, προσέξτε αρκετά με το αλάτι.

Καλή απόλαυση!


salt cod cream potatoes portugal

In my life I was lucky enough able to be able to travel abroad for studies. I know you probably think that, especially in recent years, studies abroad for a number of students is not such an original idea after all. The difference for me was that I traveled to Italy as an Erasmus program student.

Studying abroad is very demanding. Those who have done it, know what I mean. But Erasmus studies are a lighter version. You read, attend classes, sit for exams, but also live abroad, meet people from all over the world, gain experience and knowledge and attend parties. Many parties ...
If anyone of you had such a chance, you surely understand the previous paragraph perfectly. If there is a university student who is reading my blog, please address the secretariat of your faculty and immediately complete the application. Do not in any way get frustrated if they reject your request… please try again! I made it the second time and still remember the moment when I received the acceptance telephone call. The smile stayed glued to my face for several hours, days, months ... until I left.

During the Erasmus period, many dinners were organized where everyone prepared a traditional food of his/her country. As a food lover, I collected all recipes. And whenever I cook them, my thought goes back to those carefree evenings.

So, one day our friends from Portugal prepared for us their traditional food. Since the country is washed by the waters of the Atlantic Ocean, fish is part of their daily diet. Therefore, they prepared a dish using cod as the basic ingredient. The result was a souffle type with multiple textures of different materials and each bite literally melted in the mouth.

The caloric yield of the dish is quite high and for this reason I usually cook it during these days when we traditionally eat cod in Greece.
Those of you fasting, you can prepare the sauce with water and an organic vegetable cube instead of milk and use vegetable soy cream instead of cream.  Moreover, the traditional recipe required potatoes to be fried in olive oil, but since I avoid fried food, I chose to bake them in the oven, but had them, however, cut like French fries. You can select whichever way suits you best.

Good luck!

salt cod cream potatoes portugal


Bacalhau com Natas | Salt Cod with potatoes

Ingredients:
For 4-6 people

800 g. salted cod
6 potatoes
3 onions thinly sliced
1 clove garlic, chopped
1 liter of warm milk
100 g. flour
80 g. butter
200 g. heavy cream
salt & pepper
bread crumbs

Utensils: Baking pan or 33x25

Preparation:

From the previous day, rinse the cod and put it in a bowl with water. Replace the water at least 3-4 times. Remove bones and skin and pull the cod into small shreds.

Preheat oven to 180 degrees.

Cut the potatoes into thin slices, then sprinkle with some olive oil and spread in a pan covered with parchment paper. Bake for about 30 minutes, until golden brown.
Meanwhile, in a pan, add 2 tablespoons olive oil and sauté for 1 minute the onions with the garlic. Add the shredded cod and continue cooking at low heat until the liquid save the fish.
In a heavy-bottomed saucepan over medium heatm melt butter. Add the flour and stir until they are well combined. Slowly add the warm milk stirring constantly as it thickens. Add salt, pepper and nutmeg.
In a big bowl mix well the potatoes with the cod/onion mix and the heavy cream. Turn into the baking pan and cover with white sauce. Sprinkle with bread crumbs and bake for 1 hour, until it's surface is golden.

Note: As the cod is salty enough, be extra carefull with the seasoning.

Enjoy!

salt cod cream potatoes portugal

32 σχόλια:

  1. Τἰ είπες τώρα Κίκα μου!!! Τέλεια η εναλλακτική σου πρόταση για μπακαλιάρο!! Για το Erasmus ναι πρέπει όλοι να το κάνουν...δεν το έκανα και ακόμα μετανιώνω...Πολλά φιλιά !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ Αθηνά μου!
      Μην το μετανιώνεις αλλά όσο μπορείς κάνε ταξίδια και πέρνα όμορφα!!
      Φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  2. Πάρα πολύ καλό!! Έχω φτιάξει το μπακαλιάρο με μελιτζάνες και μαι φίλη μου τον ονομάζει μουσακά.
    Επειδή μ΄αρέσει ο μπακαλιάρος θα το φτιάξω την επόμενη φορά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με μελιτζάνες; Και αυτός ο συνδυασμός πρέπει να είναι πολύ ενδιαφέρον και όντως θα θυμίζει μουσακά!
      Θα χαρώ να μου πείτε τη γνώμη σας, αξίζει την δοκιμή!

      Διαγραφή
  3. Τι ωραία που πήγες Erasmus !! Εγώ δεν κατάφερα, αλλά τελικά πήγα για μεταπτυχιακό στο εξωτερικό ... Το Erasmus όμως είναι άλλη φάση :-)
    Ευχαριστούμε που μοιράστηκες την όμορφη συνταγή μαζί μας. Οι φωτογραφίες βελτιώνονται post με post !! Μου αρέσει που συμμετέχει στην εικόνα και η χειρόγραφη συνταγή :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και το μεταπτυχιακό όμως έχει τις χάρες του Άρη μου!
      Έχω πολύ δρόμο μπροστά μου με το θέμα της φωτογραφίας και πίστεψε με, προσπαθώ και διαβάζω αρκετά για να καταφέρω να έχω ένα σχετικά καλό αποτέλεσμα.
      Καλά να περάσεις σήμερα!

      Διαγραφή
  4. Τι ωραία συνταγή Κίκα μου! Την έχω φάει από μια πολύ καλή μου φίλη που είναι από την Πορτογαλία και την λάτρεψα παρόλου που δεν είμαι πολύ του ψαριού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ με το ψάρι δεν έχω και τις καλύτερες δυνατές σχέσεις, αλλά όντως σε αυτή την εκδοχή είναι ιδιαίτερα νόστιμο!
      Καλή σου ημέρα Μαρία!

      Διαγραφή
  5. O μπακαλιάρος αλλιώς. Πολύ μου άρεσε η συνταγή σου.
    Ωραία συνταγή. Θα την έχω υπόψη για άλλη φορά.

    Ωραία και που οι αναμνήσεις σου από τις σπουδές σου σε γέμισαν με χαρά και αναμνήσεις :)

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ Μάριον! Ξεφεύγει όντως από τον κλασικό τηγανιτό μπακαλιάρο, που έχει όμως και αυτός τη νοστιμιά του...
      Η περίοδος των σπουδών συνήθως έχει μεγαλύτερη ξεγνοιασιά και πολλές ανακαλύψεις!
      Φιλιά, καλημέρα!

      Διαγραφή
  6. αχ κικα. . .σε καταλαβαινω ΑΠΟΛΥΤΑ.Erasmus στην ολλανδια εγω.Ειναι απο τις πιο ωραιες περιοδους της ζωης μου και ισως το πιο σημαντικο μου ταξιδι.Ενας σταθμος ηταν για μενα.Ολα οσα ειπες αντικατοπτριζουν και τις δικες μου εμπειριες.Τα παρτυ,τα dιnners. . .οι φιλιες,οι διαφορετικες κουλτουρες,οι ανθρωποι,οι ομορφιες του τοπου,το πανεπιστημιο και ο τοσο διαφορετικος τροπος εκπαιδευσης δυστυχως καλυτερος απο τον δικο μας).Μπορω να μιλαω ασταματητα και νομιζω οτι οι "ερασμιτες" με καταλαβαινουν και ξερουν τι εννοω...κλαψ.
    απιθανη η συνταγη που μας παρουσιασες,πρωτοτυπη και γευστικοτατη!
    πολλα φιλια(σημερα με την αναρτηση σου μου ηρθαν τοσες εικονες στο μυαλο μου...thanks!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι να σου πω τώρα Κική μου...τελικά πιστεύω ότι όλοι οι "ερασμίτες συμπάσχουν"...Μπορώ κι εγώ να μιλάω ασταμάτητα για το Erasmus, ήταν και για μένα από τα καλύτερα "ταξίδια" της ζωής μου. Σου εύχομαι να σταθείς τυχερή να ξαναζήσεις κάτι αντίστοιχο και να μπορείς να βρίσκεσαι με τους φίλους που έκανες!
      Χαίρομαι που η ανάρτησή μου σε γέμισε με τόσο ωραίες αναμνήσεις!
      Πολλά φιλιά, καλημέρα!!

      Διαγραφή
  7. ωραίες αναμνήσεις και ωραίες γεύσεις!!
    εξαιρετική πρόταση για μπακαλιάρο, για να ξεφύγουμε από τον τηγανιτό (που δεν μου αρέσει κιόλας)!! ;)
    θα δοκιμαστεί σίγουρα, δεν θα μου ξεφύγει!!!!
    φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Εύη μου!
      Εφόσον δε σου αρέσει ο τηγανιτός, νομίζω ότι πρέπει να δοκιμάσεις αυτή την εκδοχή!
      Πολλά φιλιά :-)

      Διαγραφή
  8. εξαιρετικός ο μπακαλιάρος σου!!! πολύ ωραία πρόταση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν έχω δοκιμάσει κάτι παρόμοιο. Κρίμα που δεν είδα τη συνταγή σου νωρίτερα, θα ήταν μια νόστιμη εναλλακτική έναντι του κλασικού τηγανητού μπακαλιάρου με κουρκούτι. Θα το φτιάξω, όμως, με την πρώτη ευκαιρία. Άραγε ταιριάζουν και άλλα ψάρια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποτέ δεν είναι αργά Νανά!!
      Πιστεύω ότι και άλλα φιλέτα ψαριού, όπως πέρκα και γλώσσα θα ταιριάζουν ωραία.
      Καλό σ/κ!!

      Διαγραφή
  10. Ωραία εμπειρία το Erasmus. Μετανιώνω που δεν έκανα αίτηση όταν ήμουν φοιτήτρια :(
    Μη με ρωτήσεις γιατί, είχα άλλα μυαλά τότε!
    Το πιάτο σου δείχνει εξαιρετικά νόστιμο, είναι μια πολύ ωραία παραλλαγή για μπακαλιάρο από τις κλασικές που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στη χώρα μας!
    Να έχεις μια όμορφη μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς την!
      Δεν πειράζει,είναι αυτό που λες, άλλες προτεραιότητες...
      Σ'ευχαριστώ, καλή Κυριακή!

      Διαγραφή
  11. Ωραία ιδέα Αγγελική μου!!Δεν το έχω δοκιμάσει έτσι και τώρα που το βλέπω μου τρέχουν τα σάλια!Εννοείται πως θα το δοκιμάσω!! Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. great post :)
    have a nice week :)

    http://www.itsmetijana.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλως σε βρήκα. Μου αρεσει πολυ το blog σου και η σημερινή σου πρόταση. Θα τα λέμε συχνά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Λοιπόν το συγκεκριμένο πιάτο το δοκίμασα πέρσι από Ισπανό, ο οποίος όμως κατάγεται από πόλη κοντά στα σύνορα με Πορτογαλία και το έχουν κ εκεί ως καθιερωμένο πιάτο. Όντως πολύ πλούσιο πιάτο, και πολύ χορταστικό.
    Πολύ χαίρομαι που πόσταρες την συνταγή γιατί δεν την είχα καταγράψει τότε.
    Xx

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τελικά ισχύει ότι είναι ένα πιάτο που συναντάται συχνά σε "multi culti" δείπνα!!
      Καλημέρα, φιλιά!

      Διαγραφή
  15. Αργησα λίγο για τον μπακαλιάρο,αλλα κρατάω την συνταγή γιατί δείχνει πολύ γευστική. Πολύ ωραία εμπειρία το εξωτερικό, εχω κάνει και εγώ 2 χρόνια έξω και ήταν από τα καλύτερα, συμφωνώ, ανοιγούν τα μάτια και το μυαλο, στους πιο πολλούς δηλάδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ισχύει ότι υπάρχουν άτομα που με τα μυαλά που πάνε με τα ίδια γυρνάνε κιόλας, αλλά το θέμα είναι να εκμεταλευτείς την ευκαιρία και να κάνεις, ότι καλύτερο για σένα!
      Καλό βράδυ.

      Διαγραφή

Τα σχόλια σας μου δίνουν χαρά!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...